dinsdag 30 augustus 2016

"Maak hem dan maar dood"


Elke dag, bijna elke dag (eerlijk is eerlijk), ga ik met plezier naar mijn werk. Dat is het gevolg van een privilege dat ik heb, namelijk dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. Je doet wat je graag doet en verdient er ook nog je boterham mee. Deze passie zit denk ik in veel dierenartsen maar ook in bijna elke dierenartsassistent. We willen, hoe raar het ook klinkt, elk dier ´helpen´ en een goed leven bezorgen, samen met zijn baas of bazin. Dat levert over het algemeen een dynamische werkvloer op met gemotiveerde mensen die samen aan een doel werken; beesten beter maken.

Roelof in de OK

Zoals ik al aangaf, mijn hobby is ook mijn werk. Dat maakt dat, nadat ik en mijn medewerkers met passie en kunde uw huisdier hebben behandeld, wij aan u als eigenaar een vergoeding vragen. Dit laatste heeft een intrinsieke spanning die soms volledig oncontroleerbaar is. Dit leidt soms tot grote frustratie aan zowel de kant van de gepassioneerde dierenarts en zijn team als bij de liefhebbende diereigenaar.

Voor mij persoonlijk zou de discussie over geld geen invloed mogen hebben op de beslissing een dier wel of niet te behandelen. Of erger nog, het verzoek te krijgen van een eigenaar: "maak hem dan maar dood”. Helaas is de realiteit anders.

Lastige discussie


Niet alleen bij de dierenarts wordt er soms besloten niet te handelen in verband met de kosten. Ook in de humane geneeskunde is dit een lastige discussie. Regelmatig komen hierover berichten in het nieuws. Soms wordt een nieuwe, dure therapie voor een bepaalde kankersoort niet door een verzekeraar vergoed.  En als je dan geen geld hebt, weet je wat de gevolgen zijn. Of dat blijkt dat de farmaceutische industrie geen enting ontwikkeld tegen ebola, een zeer dodelijke ziekte, louter en alleen omdat de ziekte zo weinig voorkomt dat ze er niet genoeg aan kunnen verdienen. Er waren vele mensen niet gestorven het afgelopen jaar als dit vaccin wel ontwikkeld zou zijn en als geld geen rol had gespeeld. Hoe zeer ik het ook betreur, geld heeft wel degelijk invloed op de vraag of en hoe we gaan behandelen. Of dat euthanasie niet een meer dierwaardige oplossing is voor ons huisdier met een gebroken poot. Toch moet u zich wel realiseren dat wij in ieder geval niet zomaar een 'dier uit zijn leiden verlossen' als u als eigenaar niet de financiĆ«le middelen heeft om het dier te laten opereren.

Keuzes maken


In de komende blogs neem ik u aan de hand mee langs voorbeelden uit de praktijk, vertel ik over hoe ingewikkeld keuzes in de diergeneeskunde maken is, dat het niet alleen een keuze is die u als eigenaar maakt, maar dat ook wij als dierenartsen en assistenten soms niet zo maar mee gaan in uw keuze om een behandeling wel of niet uit te voeren. Ik deel met u onze overwegingen, waarom we doen wat we doen en vooral waarom we sommige dingen niet zo doen. Ik wil laten zien dat, hoe begrijpelijk de frustratie soms ook is, het geen vrijbrief is voor, zoals Bram Moscowics dat noemt, onbetamelijk gedrag (schelden of ons ervan beschuldigen dat we geen liefde voor dieren hebben). Ook zal u merken dat het belangrijk is om in oplossingen te blijven denken en niet in problemen. Maar ook hoe belangrijk het is om vooruit te denken en niet af te wachten tot u voor een lastige keuze wordt gesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten